6. helmi, 2016

Maahanmuuttokriittinen folklore ja sen synty #naisrauha

 

-"Helsingin poliisi kertoi aiemmin tänään Ilta-Sanomille, että poliisi vahvistaa läsnäoloa Helsingin keskustassa.

Aiemmin oli tiedossa se, että netissä on runsaan viikon ajan kohuttu Helsinkiin lauantai-illaksi suunnitellusta naisvihamielisestä tapahtumasta, jossa tapahtuman osanottajien oli määrä kokoontua Kolmen sepän patsaalle."-

Kyseinen suunniteltu 'tapahtuma' liittyi amerikkalaisen raiskauksen laillistamista ehdottaneen, miesten puolustajana tunnetun Daryush Valizadehin suunnittelemaan maailmanlaajuiseen heteromiesten kokoontumisajoon, jossa keskiössä olisi ollut lähinnä penis ja sen vaivaton käyttö sekä miehenä olemisen sietämätön raskaus näinä inhan tasa-arvon aikoina.

Yhtenä johtoajatuksena kyseisellä herralla on, että nainen pitää syyllistää raiskauksesta ja sen sijaan, että opetetaan miestä kieltäytymästä raiskauksesta, niin naisen pitäisi oppia puolustautumaan raiskaukselta.

-"Valizadehin mukaan yksityisasunnossa tapahtuvan raiskauksen laillistaminen vähentäisi raiskauksia. Hänen mukaansa laillistamisen seurauksena naiset eivät joisi itseään enää "pöydän alle" ja seuraisi outoja miehiä makuuhuoneeseen. Valizadehin mukaan myös "väärin" tuomittuja miehiä joutuisi vankilaan vähemmän. 

- Jos raiskaus laillistettaisiin ehdotukseni mukaisesti, nainen suojelisi vartaloaan samalla tavalla kuin hän suojelee käsilaukkuaan ja älypuhelintaan."-

Kerroin jo aiemmin, miten näitä samoja teemoja pyörittelevät meillä Suomessa herrat Laasanen sekä Timo 'Hevosen Kyrpä' Hännikäinen, joille juuri heidän pilluttomuus on kansallinen tragedia ja siksi naiset ovat syyllisiä tradition miestä uhkaavaan sukupuuttoon. 

Tuon tapahtuman otti tosissaan Perussuomalaisten Suomen Uutiset- lehti, joka uutisoi aiheesta huolestuneena, sillä yllättäen heidän versiossaan kyse onkin turvapaikanhakijoiden joukossa kiertävästä kehotuksesta:

Ei mitään mainintaa siitä, mistä oikeasti oli kyse, vaan puhutaan väärin ja annetaan ymmärtää kyseessä olevan turvapaikanhakijoiden aiheuttama uhka.

Siinä on tietty maahanmuuttokriittistä tarinankerrontaa avaava ironia, että turvapaikanhakijoiden mahdollisesti puhumana sama asia on heti uhka, mutta suomalaisten alfaurosten kontekstissa vain sellaista miesten keskinäistä hupailua. Melko veikeää, eikö vain? 

Sillä tässä ProRaiskaus- ilmiön vuoksi ei ketään kiinnostanut mitenkään negatiivisessa mielessä (vain jotkut tylsät femakot ja muut vasemmistolaiset lesbot jaksoivat aiheesta puhua), vaan päinvastoin siitä puhuttiin ylistävin sanoin. Esimerkiksi alfauros Laasasen mukaan kyse "on 'heimotapaamisesta', jossa edistetään uusmaskuliinisuutta paikallisten erityistarpeiden vaatimalla tavalla - heteromiesten porukoissa ilman naisia tai homoja".

Uusmaskuliinisuus. Heimo. Miesten juttuja. Ei homolla tavalla. Kun mies on niin ahdistettuna tässä maailmassa. Itku. Neandertal. Luola. Nuija. Myötähäpeä. 

Älkää vaan edistäkö minun 'maskuliinisuuttani', sillä Mies ei ole mitenkään kriisissä. Vain junttimachot ovat, sillä he eivät hyväksy sitä tosiasiaa, että voimaan, penikseen, hienhajuun sekä primitiiviseen kunniaan perustuva ihminen on jo kuollut.

Oleellista tässä tarinassa ei kuitenkaan ole junttimachojen huoli omasta peniksestään, vaan maahanmuuttokriittisen folklore, jota luodaan nimenomaan tällä Suomen Uutisten tavalla.

Kun ProRaiskaus on suomalaisena vain hassun hauskaa hassuttelua, niin laitapa nuo sanat 'heimotapaaminen' sekä 'uusmaskuliinisuus' turvapaikanhakijan suuhun, niin Suomi repeää ja perussuomalaiset luovat kauhukuvaa joukkoahdistelusta omassa lehdessään täysin vastoin kaikkia journalismin sääntöjä ja poliisi nostaa valmiuttaan.

Näin niitä tarinoita luodaan ja johtopäätös on yksinkertainen: kun suomalainen junttimacho puhuu raiskausmyönteisestä tapahtumasta 'heimotapaamisena', niin suomalainen junttimacho vain nyökyttää päätään todeten:"Nyt ollaan hyvälla asialla, miesten asialla. Ei homolla tavalla".

Kun saman tekee mahdollisesti turvapaikanhakija, junttimacho huolestuu ja huutaa naisrauhan perään (ja sitten ollaankin jo hakemassa polttopulloja). Ei näissä laasasissa ja kauhistelevissa persuissa ole mitään eroa siihen kritisoimaansa ilmiöön nähden, joka liittyy islamin uskoon ja sen oletettuun pahuuteen. Se ero on vain hiuksen hieno ja on vain Koraanin näköinen. Ja maahanmuuttokriitinen folkloren harha on valmis ja huomenna muistetaan vain turvapaikanhakijat, jotka olivat tämän tarinan mukaan lähdössä ahdistelemaan naisiamme.

Olemme viime aikoina nähneet muitakin tapahtumia, joilla luodaan maahanmuuttokriittistä, disinformaatioon sekä kauhukuviin perustuvaa folklorea. Kun esimerkiksi turvapaikahakijoille tarjotaan vahingossa sianlihaa ja siitä pitää tehdä uutinen teemalla ’poliisit olivat valmiudessa’ ja itse turvapaikan asukkaat eivät välittäneet asiasta lainkaan, niin kauhukuva primitiivisistä muslimeista uusintuu ja Halla-ahon dystopiat tuntuvat taas enemmän todelta.

Kun jokainen ulkomaalaisen mahdollisesti tekemä raiskaus uutisoidaan suurin otsikoin, mutta samalla emme näe otsikoita kymmenistä muista viikottain tapahtuvista raiskauksista, niin silloin todellisuuteen syntyy median klikkihuoraamisen aiheuttama tarkoituksellinen biasilmiö (joka on koko maahanmuuttokriittisen folkloren ydin: vahvistetaan harvoja tapahtumia, unohdetaan massa).

Kun kansanedustaja pohtii, josko mahdollisuus edes hakea turvapaikkaa Suomesta lopetettaisiin kokonaan käytännössä irtisanoutumalla Geneven sopimuksesta tai ne mahdolliset turvapaikanhakijat laitettaisiin leiriin ilman vapautta kulkea, eikä näihin ehdotuksiin reagoida äärimmäisenä puheena, vaan ihan valideina kannanottoina, syntyy tarkoituksellinen vahvistus kannattajille, jotka haluavat kuulla niitä sopivia tarinoita. Näin toimien vahvistetaan omia ajatuksia jotenkin hyvinä ja järkevinä, ovat ne sitten miten kaheleita tahansa (kuten ne tässä tapauksessa ovatkin).

Kun Suomen Uutiset kirjoittaa puhdasta valhetta siitä, miten 60 prosenttia alaikäisistä turvapaikanhakijoista paljastui aikuisiksi, luodaan ja ylläpidetään tarkoituksella tarinaa valehtelevista turvapaikanhakijoista (jotta voidaan taas vaatia rajojen sulkemista).

Ja näin maahanmuuttokriittinen folklore syntyy ja voi hyvin. Olemme ihmiskuntana kulkeneet pitkän matkan, mutta joskus tuntuu, ettemme ole oppineet mitään. Perkele.

 

(Kuva:Anarkistimeemit)