12. tammi, 2016

Taharruš ja puheen tarkoituksellinen bluffi

 

-"Haluan kuitenkin sanoa sen, että seksuaalirikokset julkisilla paikoilla eivät ole Suomessa uusi ilmiö. Ihmisen koskemattomuus on ehdoton, ja yksikin raiskaus on liikaa. Poliisin ensisijainen tehtävä on estää ne ennalta."-

Tämä on selvä viesti Suomen Poliisilta. Arvostan. Suoraa ja selkeää puhetta. Kun muistaa, mitä herra Koskimäki Helsingin poliisista sanoi aiemmin, niin viesti on muuttunut (ja hyvä niin):

-"Kysymys: "Tosiaanko olette sitä mieltä, että ilmiö on uusi suomalaisessa seksuaalirikoshistoriassa, että naisia ahdistellaan puistoissa?

Koskimäki: "Puhun Helsingin puolesta ja kyllä".-

Herra Koskimäki sanoi myös näin:

-"Mr Koskimaki said that sexual assults in parks and on the streets had been unknown in Finland before a record 32,000 asylum seekers arrived in 2015." "- 

Loppujen lopuksi mikään ei ole oikeasti siis käytännössä muuttunut. Ei edes se, että raiskaus ja muu seksuaalirikollisuus kiinnostaa vain ulkomaalaisen tekemänä. Näin se on edelleenkin.

Kun seksuaalirikosten määrässä ei ole tapahtunut muutoksia, on vain oireellista nostaa esiin muutama tapaus vuoden alussa, jossa ahdistelua tapahtunut ja puhua niistä jotenkin erityisinä. Ja tämä ilmiö on luontaista seurausta siitä, että pahan maahanmuuton narratiiviin haetaan vahvistusta tavalla tai toisella, suhteellisuudentajulla saati tosiasioilla ei ole merkitystä tässä kohtaa.

Tähän tarinaan otti kantaa myös herra Marko Forss, joka tunnetaan paremmin nimellä 'nettipoliisi Fobba'. Hän kertoi meille, miten oli tyhmiä ihmisiä, jotka tulkitsivat herra Koskimäen puheita tahallaan väärin: 

-"Olisi melko epä-älyllistä väittää, ettei vuosikausia poliisin töitä tehnyt Koskimäki ymmärtäisi, että naisia on ahdisteltu seksuaalisesti jo iät ja ajat. 

Kuitenkin moni taho tarttui tähän kiinni ja irvaili asian suhteen pitkin somea. Mielestäni se oli MV-lehden tasoista väärinymmärtämistä."-

Ehkä, mutta silloin ei kannattaisi sanoa, kuten alun lainauksissa näimme. Se, että ihmiset kokivat nuo lausunnot outoina, oli täysin oikeutettua ja se, että herra Forss kokee oikeudekseen tulla ojentamaan meitä isällisesti, kertoo osaltaan siitä, miten poliisilla olisi julkikuvansa kanssa hieman viilattavaa. Vink, vink, Suomen Poliisi.

Herra Forss myös tuo esiin uuden termin, josta hän ei ollut aiemmin kuullut. Kyseinen termi on Taharrush gamea (jonka herra Forss ensin kertoi olevan 'Taharrush game').

-"Ahdistelu tapahtuu ryhmissä ja voi mennä julkisilla paikoilla pidemmälle kuin yksittäinen lääppäisy. Toiminnalla Koskimäki viittaa mitä todennäköisimmin niin sanottua "Taharrush gamae" -toimintaan, jossa suuri joukkio ahdistelee naisia. Termi on itsellenikin täysin uusi. Sama termi on noussut kuitenkin esille esimerkiksi Kölnin tapauksen yhteydessä."- 

Termi 'taharruš gama'i' on arabiaa ja tarkoittaa 'joukkoahdistelua' ja termi 'taharrus' on tarkoittaa 'ahdistelemista', mitä harjoitetaan valitettavasti kaikkialla. Joka puolella. Myös Suomessa. Yksin sekä yhdessä. Tässä ei ole siis kyse mistään erityisesti arabimaiden omasta ilmiöstä, vaikka eksoottista termiä halutaan nyt nostaa esille. No, kuulostaahan 'taharrus' nyt jännemmältä kuin 'ahdistelu', mutta tästä on kuitenkin kyse.

Kun halutaan viestiä kyseessä olevan ilmiön, joka on 'tyypillistä' arabimaille, on tarkoitus yksinkertainen: muuntaa tavallinen ahdistelu erilaiseksi ahdisteluksi, jotta voidaan ylläpitää illuusiota vieraan kulttuurin erilaisuudesta ja siitä, että omassa kulttuurissa ei olisi vastaavaa ilmiötä. Ja tämä on vaarallinen tapa toiseuttaa ilmiö, joka on tuttu kaikkialla maailmassa, sillä se häivyttää oman kulttuurin edustajien teot ja valkopesee naisten kokeman ahdistelun vain vieraan kulttuurin suorittamaksi.

Vieraan kulttuurin edustajien tekemän ahdistelun tarkkarajainen määrittely vain vahvistaa sitä jo todistetusti havaittua ilmiötä, että Suomessa ollaan voimakkaasti kiinnostuneita naisten ahdistelusta sekä raiskauksista vain, kun epäilty/syyllinen on vieraan kulttuurin edustaja. 

On sanottava suoraan, että koko termin 'taharrus' käyttö ja lanseeraus on bluffia: sillä halutaan alleviivata nimenomaan ulkomaalaisten harrastama ahdistelu jotenkin erilaiseksi, että kotikutoinen ahdistelu voidaan taas unohtaa jotenkin ei-niin-pahana. Kuten blogiini kirjoitin:

-"Rasistinen raiskausmölinä on yksinkertaisesti tapaa sekä aktiivista pyrkimystä puhdistaa 'Se Oikea Suomalaisuus' (jota ilmeisesti Odinkin rakastaa) raiskauksista sekä muusta seksuaalisesta väkivallasta, sillä sitähän 'tekevät vain NE muut'. Kun suomalainen raiskaa ja kähmii, hän tekee sen kännissä ja läpällä. Tai sitten 'se huora antoi ymmärtää'."-

Paha halutaan projisoida, jotta valkoista heteromiestä ei ahdista, kun tekisi mieli vähän paneskella Rakel Liekkiä (kun se näytti jo pilluakin) sillä nuo Vieraat ovat kuitenkin pahempia. Ja tätä projektiota suorittaa myös herra Forss, joka tietoisesti tekee ahdistelusta ulkomaalaisen tekemänä jotain eksoottista liimaamalla sen päälle eksoottisen nimen. Joukkoahdisteluakin voisi ihan kutsua termillä 'joukkoahdistelu'.

Herra Forss. Lienee tarpeetonta huomauttaa, että rasismia lietsovien termien lanseeraaminen ilman parempaa tietoa on MV-lehden tasoista propagandaa?

Olitko, herra Forss, tietoinen siitä, että tuo termi 'taharruš' tuli ahdistelua merkitsevään käyttöön Egyptissä lopullisesti vuonna 2006, kun viranomaiset ja kansalaisjärjestöt huolestuivat naisten koskemattomuudesta julkisilla paikoilla? Tiesitkö tätä? Ja se ahdistelu sisälsi sekä flirttailua, perään viheltelyä että myös koskettelua. Ja herra Forss. Tiesitkö, että vuonna 2011 tuo termi sai uuden 'sisällön' Egyptin vallankumouksen aikaan, kun esimerkiksi palkattuja miehiä ohjattiin Tahririn aukiolle jopa raiskaamaan naisia:

-"Following the 2011 Egyptian Revolution, el-taarrush el-ginsy became the focus of increasing attention from the media, activists and scholars. The violent nature of sexual harassment and assault in Tahrir Square captured global attention.

In particular, the politicization of sexual violence heightened concerns among activists and scholars, who believed the State was involved in hiring and paying baltigiyya to harass, assault, and rape women in an attempt to drive them away from public protest and participation (Ahmad Zaki & Abd Alhamid 2014; Langohr 2013).

Between 2011 and 2013, sexual harassment became common at protests in Tahrir, exemplified by a number of highly publicized violent attacks that demonstrate how women’s bodies became objectified and dehumanized during the uprising."-

Tämä on kammottavaa, mutta sodissa ja vallankumouksissa raiskaukset ovat aina yksi väline alistaa ja luoda sekä ylläpitää pelkoa. Ja Tahririn aukiolla naisten seksuaalinen ahdistelu oli poliittisesti motivoitunutta väkivaltaa:

-"However, the fact that most of the women attacked reported the same pattern has led many to believe that the assaults are not only organised, but may be a political weapon used to crack down on women.

“The context of Tahrir is political and the attacks that happen there are probably organised,” argues Ghozlan.

“The question is, why is it only taking place in Tahrir Square?” Tallima asked. “Why not in front of the presidential palace [where many demonstrations have taken place] or during other large marches? Tahrir is targeted. It is the symbol of the revolution and they want to break it.”"-

Se, että seksuaalisen ahdistelun täällä Suomessa liittää Tahririn aukioon, on tarkoituksellista seksuaalisen ahdistelun politisointia ja alleviivaa ahdistelun erilaistamista riippuen tekijän etnisestä taustasta. Tahririn aukio oli raiskaamisineen kammottava paikka, mutta se oli organisoitua ja poliittisesti motivoitunutta, joten kyse oli aivan eri asiasta kuin seksuaalisesta ahdistelusta sinällään.

Minä kerron teille nyt salaisuuden. Ette ehkä usko tätä, mutta tämä on totta: kaikessa mitä arabi ja/tai muslimi tekee, ei ole kyseessä islamilainen, kulttuurin pakottama pakkotoiminto, rituaali tai riitti saati jokin outo, pelottava, kivikautinen luolamieskäytäntö, joka on väistämättä yhteensopimaton suomalaisen kulttuurin kanssa. 

Uskokaa, kun sanon: jos arabi/muslimi ahdistelee naisia, niin ei se ole mikään eksoottinen rituaali nimeltä 'taharruš', vaan se on ahdistelua. Jos arabi/muslimi raiskaa, niin ei siinä ole taustalla jokin pelottava kulttuuri, joka pakottaa hänet raiskaamaan, vaan se johtuu ihan siitä, että kyseinen henkilö on ääliö. Jos arabi/muslimi pieree, niin hän ei tee sitä siksi, että hän on arabi/muslimi. Hän tekee sitä siksi, että hänen suolistoonsa oli kasautunut kaasua ja hän vapautti sen mahdollisen äänen sekä hajun säestyksellä.

Uskokaa tai älkää, mutta nämä asiat ovat juuri, kuten teille paljastin.

Ja kun elämä on joskus hieman ironista, niin ahdisteluongelmaa Egyptissä vuosikymmen sitten yritettiin vähätellä sillä perusteella, että ahdistelu ei ole arabimaailman ilmiö, vaan inhaa kulttuurituontia länsimaista. Nauraisin tälle ironialla, jos vain jaksaisin. Nyt ei vaan irtoa.

Taharrus. Ahdistelu. Ei mitään uutta. Ahdistelua on ollut aina, eikä sen ongelman korjaaminen vaadi eksoottisia termejä tuekseen. Kun poliisi puhuu uudesta ilmiöstä, niin rasistit innostuvat siitä vain siksi, että tekijäksi sanotaan ulkomaalaista. 

Ja kun uuden vuoden juhlinnan tapahtumista on tehty kolme rikosilmoitusta, niin meillä kansallinen hätätila, vaikka seksuaalisesta häirinnästä on vuoden 2014 uuden lain voimaan tulemisen jälkeen tehty 400 rikosilmoitusta.

Niinpä. Missä te naisten suojelijat olitte, kun nuo 400 tapausta ovat tulleet julki? Ette missään, sillä teillä oli liian kova kiire etsiä virheitä maahanmuuttajista. Raiskaus on rasistin mielestä kiinnostavaa vain ulkomaalaisen tekemänä. Nuo 400 ilmoitusta ovat vain lukemia, ei ketään kiinnosta, sillä niistä ei ole kerrottu julkisuuteen etnisyyksiä.

Termin 'taharrus' lanseeraus Suomeen tarkoituksellinen bluffi: kun sitä raiskaustsunamia ei tullutkaan, kiinnitetään nyt huomiota muotoon. Tämä sopii täydellisesti maahanmuuttokriittiseen narratiiviin, sillä nyt voi jälleen kerran olla täydellisen välinpitämätön seksuaalisen ahdistelun ja seksuaalisen rikollisuuden yleisyyksistä ja voi pitää fokuksen ulkomaalaisissa, sillä termi 'taharrus' on tarpeeksi eksoottinen, jotta ahdistelu voidaan pestä pois suomalaisesta kulttuurista ja sysätä se vieraan niskoille. Kun 'ahdistelu' muuttuu muotoon 'taharrus', olemme ylläpitämässä myyttiä ulkomaalaisista karmaisevina petoina, joiden kädessä on kulli ja mielessä suomalainen, viaton nainen. 

Tällainen on Suomi vuonna 2016. Seksuaalinen väkivalta kiinnostaa vain ulkomaalaisen tekemänä, enkä minä pidä tästä ilmiöstä. Kaikki seksuaalinen väkivalta on väärin. Kaikki. Siksi ulkomaalaisten tekemien väkivallantekojen kutsuminen 'uudeksi ilmiöksi' on ikiaikaisen ilmiön - seksuaalisen väkivallan - vähättelyä. 

Minä itse toivon, että kaikki ahdistelijat saadaan kiinni. Minä toivon, että kaikki raiskaajat saadaan kiinni. Minä toivon, että suomalaiset eivät toivoisi suomalaisten naisten tulevan raiskatuiksi vain siksi, että he ovat eri mieltä. Ja toivottavasti kaikki, jotka ovat joutuneet kohtaamaan ahdistelua, tekevät siitä ilmoituksen poliisille.

Ja toivottavasti kaikki, jotka joutuvat ahdistelun ja raiskauksen uhreiksi, uskaltavat tulevaisuudessa kertoa siitä ilman häpeän ja pelon tunnetta. Ja toivottavasti poliisille saataisiin riittävät resurssit tapausten tutkimiseen ja tekijöiden saattamiseen oikeuteen asti.

Se, että me tämän saisimme aikaiseksi tämän mölyn ulostulona, niin silloin me kääntäisimme tämän voitoksi. Sillä haluamme tai emme, nyt on hyvä momentum tuoda esille seksuaalisen väkivallan koko karmeus ja yleisyys.

MOT.