10. loka, 2014

Maassa maan tavalla – mutta vain maahanmuuttajat

 

Kaksi uutista, kaksi todellisuutta:

Ensimmäinen uutinen: http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/poliisi-vahvistaa-katujengi-hakkaa-lapsia-ja-nuoria-ita-helsingissa/4388862#.VDOl9e38hRc.facebook

-”Poliisin mukaan jengi koostuu kymmenistä noin 13-18-vuotiaista nuorista, joista suurin osa on eri etnisistä ryhmittymistä. Väkivallantekoja ja ryöstöjä on sattunut Itä-Helsingin Herttoniemen ja Vuosaaren välisen alueen lisäksi erityisesti Alppipuistossa lähellä Kallion kaupunginosaa.”-

 

Ja toinen uutinen: http://yle.fi/uutiset/nainen_kuvasi_pihalla_revitelleita_moponuoria__17-vuotias_hakkasi_ja_kuristi_julmasti/7522482

-”Nainen oli ottanut kameralla kuvia koulun pihamaalla kevytmoottoripyöräänsä huudattaneesta 17-vuotiaasta nuorukaisesta. 17-vuotias kimmastui tästä ja hyökkäsi naisen kimppuun lyöden sekä potkien. Osa lyönneistä osui naista päähän.

Pahoinpitelyn jälkeen nuorukainen poistui paikalta kevytmoottoripyörällään. Muutaman minuutin kuluttua hän kuitenkin palasi tapahtumapaikalle ja jatkoi pahoinpitelyä kuristamalla naista ja kaatamalla tämän maahan. Myös lyöminen ja potkiminen jatkui. Lisäksi nuorukainen hajotti naisen mukana olleen kameran.”-

 

Kaksi uutista, kaksi äärimmäisen typerää, väkivaltaa tihkuvaa uutista – ja silti kaksi täysin erilaista uutista.

Ensimmäinen uutinen aloitti Suomen sekoamisen, toinen ei aiheuttanut mitään. Ja juuri tämän vuoksi näitä kahta uutista avaamalla voidaan löytää mitä selkeimmällä tavalla kaksoisstandardin läpitunkema (media)todellisuus, jossa me tänä päivänä vuonna 2014 elämme. Me hahmotamme maailmaa eri tarinoiden kautta ja haluamme löytää ympäriltämme vihjeitä ja todisteita siitä, miten juuri oma tarina on enemmän oikea kuin jonkun toisen tarina. Eikä tässä tarinoiden todellisuudessa ole merkitystä sillä, että tarinoiden taustalta pilkistää kollektiivinen kaksoisstandardi.

Kun kouluampujat tai Breivik tekivät tekonsa, haettiin syy ympäröivästä todellisuudesta. Oli liian löysät aselait ja ministereitä myöten lakeja vaadittiin tiukennettavaksi. Myös nuorison harrastamat tietokonepelit löydettiin osasyyllisiksi, hevimusiikki rapautti moraalia ja jopa Breivikin tekojen taustalla nähtiin mahdollisesti jopa niin hirmuinen syyllinen kuin puutteessa eläminen: jonkun teorian mukaan Breivik ei ollut ns. ’saanut pillua’. Selitysten sekä ymmärtämisen määrä oli huikea ja hyvin voimakkaana noina hetkinä oli selittää ihmisen teot ulkoistamalla ne muuksi kuin yksinään yksilön vastuuna olleiksi teoiksi. Kun suomalaisessa yhteiskunnassa esiintyy pahoinvointia, haetaan syyllistä lähes poikkeuksetta ympäröivästä yhteiskunnasta ja sen mädännäisyydestä. Tiedättehän sen perinteisen listan: EU, poliittikkojen salailu, maahanmuuttajien hyysääminen, Tarja Halonen, Vihreät, homosaatio, työttömyys, köyhyys ja kaiken kalleus. Voisi miltei sanoa, että suomalainen ei ota vastuuta itsestään tässä narratiivissa, vaan suomalainen selittyy auki yhteiskunnallisella tilanteella ja on passiivinen ympäristön ohjaama ajopuu, jonka teot johtuvat aina jostain muusta.

Tätä samaa ei kuitenkaan hyväksytä selitykseksi maahanmuuttajan kohdalla. Ja tämä on outoa. Maahanmuuttajan kohdalla syynä pahoihin tekoihin löytyykin yksilöstä ja hänen valinnoistaan, jotka ilmenevät aktiivisena haluna olla integroitumatta ja aktiivisena haluna vain loisia ja raiskata ja hakata suomalaisia pesäpallomailoilla. Maahanmuuttaja on siis jostain mystisestä syystä enemmän vastuussa omista teoistaan kuin me suomalaiset. Minusta tässä yhtälössä on jotain hyvin vinksallaan. Enkä minä halua uskoa tähän, sillä minä uskon, että tekoihimme vaikuttavat ympäristömme, omat arvomme, oma ajattelumme – ja että loppujen lopuksi me olemme vastuussa ihan itse omista teoistamme. Emme me voi leikata itsestämme pois omaa vastuutamme, mutta emme myöskään sidostamme todellisuuteen ja ympäristöön, jossa elämme, sillä mitä ihminen olisi ilman ympäristöä tai mitä ihminen olisi ilman omaa minuuttaan ja persoonaa? Meistä kukaan ei olisi tismalleen samanlainen, jos olisimme kasvaneet eri ympäristössä ja eri tilanteissa. Ympäristöllä ON vaikutusta.

Vastaus suhtautumiseemme noihin kahteen uutiseen on oikeasti hyvinkin yksinkertainen: Suomi on läpeensä kaksoisstandardin läpitunkema maa ja tämän kaksoisstandardin ytimestä löytyy ajatus siitä, että ’minun talo, minun säännöt’. Me ajattelemme niin, että vieraan ei ole hyvä sikailla (vaikka me itse sikailisimmekin). Me asetamme tässä kontekstissa vieraalle suuremman velvollisuuden käyttäytyä sääntöjemme mukaan kuin itsellemme. Olemme luoneet kuvan täydellisyydestä, jota emme aina vaadi itseltämme, mutta muilta ihmisiltä on aina helpompi vaatia enemmän kuin itseltään. Tämä on inhimillistä, mutta siinä kohdassa, kun ensimmäinen linkattu uutinen aiheuttaa halua lynkata, olemme astuneet tietyn rajan ylitse. Jos minä kotona jätän lautasen pöydälle, niin se on luonnollisesti yhdentekevä asia, mutta jos saman tekee vieras, on hän huonotapainen moukka. Tämä sama asia välittyy suhtautumisessamme noihin kahteen linkattuun uutiseen: ensimmäinen aiheutti hirvittävän älämölön lynkkaushaaveineen ja Klu Klux Klan- unelmointeineen, mutta toinen ei hetkauttanut juuri ketään (paitsi tietenkin uhria), sillä tämä on aivan normaalia tapahtumaa, eikä normaalit tapahtumat kiinnosta. Ja tämä on aika paljastavaa.

Se, että väkivaltaa ilmenee, on aivan arkipäivää, ’business as usual’, ei mitään ihmeellistä, ei mitään uutta länsirintamalla, ketään ei kiinnosta. Eron huomaatte itse, kun lisäätte tuohon toiseen uutiseen itse tekijän kohdalle maininnan ’somali’, niin uutinen muuttuu heti aivan toisenlaiseksi. Ja tässä on myös se syy, miksi etnisyyden mainitseminen koetaan niin kovin tärkeäksi: halutaan helpotusta siihen, että kyetään normaalista uutisvirrasta poimimaan juuri ne uutiset, jotka tukisivat maahanmuuttokriittistä tarinaa ja jotta voidaan kauhistella maahanmuuttopolitiikan epäonnistumisen magnitudia. Suomalaiset kun hakkaavat toisiaan, niin ketä se nyt kiinnostaa? En voi olla pohtimatta: pitäisiköhän meidän kuitenkin vain hyväksyä se tosiasia, että myös maahanmuuttajat ja maahanmuuttajataustaiset ihmiset ovat ihan vain ihmisiä? Ihan samanlaisia kuin sinä ja minä?

Onko joku edelleen sitä mieltä, että Suomessa ei eletä kaksoisstandardin läpitunkemassa (media)todellisuudessa? Tässä todellisuudessa etninen vieras ei voi edes kotiutua, sillä hänellä on aivan eri säännöt, jotka eivät ihmisen käyttöön edes taivu. Etninen vieras ei voi meillä kuin epäonnistua.

Maassa maan tavalla – mutta vain maahanmuuttajat.